Vi intervjuet Jørgen Johansen, markedsansvarlig i Thermocold KFD AS.
Hvorfor begynte dere å lage kjøleprodukter?
Da vi startet gründervirksomheten i 1986 var tanken enkel. Vi mente at produktene som var på markedet var røffe og industri-aktig, og at disse burde være lettere, smidigere, enklere å holde rene, mer stilrent med to rister i veggen, lage mindre støy og ha flere innbyggingsmuligheter.
Vi så et stort potensial for et mer egnet produkt mot privatmarkedet – ikke en tilpasset storkjøkkenmodell.
Hvilket produkt eller kjølerom som dere har bygget er du mest fornøyd med?
For noen måneder tilbake var det kjølehjørnet – en revolusjon i forhold til strømforbruk. Nå er det noen helt nye, helsvarte vinrom med glassdør. De er enkle å bruke og monteres som Plug and play. Disse kommer til sommeren eller starten av høsten.
Hvilket produkt er best for privatpersoner – hva anbefaler du?
Vi har syv standardiserte kjølerom i komplette pakker med alt.
Det vi er spesialister på, er at vi skreddersyr kjølerommene. For eksempel kan du få kjølerom bygget innunder trappa eller i en bod – akkurat slik kunden ønsker og til en rimelig penge. I tillegg, det nye EC6-aggregatet, med enda lavere strømforbruk og støynivå. Disse er bedre tilpasset elementrom for privatmarkedet.
Hvor stort er det største kjølerommet dere har bygd?
Det er ganske stort – fra små bokser under benken i båten til store kjølerom hvor du kan kjøre inn trucker.
Hvordan mener du man bør oppbevare vin?
- Kortere lagring [drikkevin] bør ha ca. 17℃ og litt høy luftfuktighet.
- Lenger lagring av vin bør ha en luftfuktighet på rundt 75–85 % og 12–15℃.
- Lav vibrasjon og ikke sollys.
Har dere produkter som er egnet for jegere?
Ja, vi kaller det mørningsrom. Hvis du skyter et rådyr, kan du ikke spise det med en gang – det må henge og mørne litt. Rådyr (storvilt) skal kjøles sakte ned og tilpasses luftfuktighet, slik at kjøttet ikke får en tørr hinne, eller ved høy fuktighet, en tynn slimhinne.
Hvilke bransjer er det som kjøper fra dere?
Kjøkken, byggevare, kuldemontører og hvitevarereparatører.
Hvilket produkt egner seg best på et proffkjøkken?
Kjølehjørne proff – med mye høyere kjøleytelse. De fleste produktene vi har kan tilpasses storkjøkkenforbruk ved å tilpasse aggregatet etter ytelsesbehovet.
Ved hygiene og bakteriehemmende overflater gjør vi ikke forskjell på om det er privat- eller storkjøkken.
Hvorfor har det tradisjonelt ikke vært mange kjølehjørner å se i Norge?
Konkurrentene holder kortene tett til brystet, men vi har anslått at fra 1995–2013 ble det solgt 4–5000 kjølehjørner hvert år, mye på grunn av en uheldig vinkling med at kjølehjørner er forbudt. Men det ble aldri forbudt, men journalistene forklarte dette dårlig. Det var bare kjølehjørnene som ikke har A+ [strømforbruk] som ble forbudt.
Hvorfor ser vi ikke så mye til kjølehjørner som tidligere?
Kjølehjørner har vært et veldig stort produkt i mange år, men siden media blåste opp store forskrifter om forbud på kjølehjørner tilbake i 2013, datt salget drastisk for alle – én av produsentene måtte også legge ned produksjonen. Sannheten var egentlig at det bare ble innført energiklasse på produktet, og i starten hadde ingen av produsentene klassen A+ som var påkrevd, men det fikset vi jo på, men da var skaden skjedd.
Kjølehjørne er for vår del ett av produktene som øker mest hvert år, men dessverre er det fremdeles folk og forhandlere som tror at det fremdeles er forbudt, selv om vi nå opplever at de fleste har begynt å skjønne at produktet er både 100 % lovlig og genialt, ler Jørgen.
Jeg hørte dere lager kjøleprodukter til oppbevaring av lik, kunne du fortalt litt om det?
Ja, vi lager kjølerom til det aller meste og vi er trolig Norges største produsent av kistekjølere, noe vi selger mye av til sykehus og omsorgssentre. Dette er et kisteskap som er tilpasset for å ta godt vare på dem som har godt bort.
Vi kunne lage et eget system som var enklere og rimeligere, vi som lager alt mulig rart. Vi konstruerte et eget system som tar vare på hygieneregler etc., og vi er mye billigere enn andre aktører. Vi har også begynt å selge til England, som er et nytt marked for oss med dette produktet.
Har dere merket noe til korona?
Vi har ikke merket noe særlig til korona med tanke på salgsvolumet. Noe ned på enkelte produkter til kjøkkenbutikker, men har hentet det opp på en nesten dobling i salget av vinrom. Nå, nesten et halvt år ut i 2020, er vi veldig likt med fjoråret, avslutter Jørgen Johansen.